Yrkeslegitimation för präster och diakoner

Det har länge pågått en diskussion om behovet av en särskild yrkeslegitimation för präster och diakoner inom Svenska kyrkan. Diskussionen har handlat om vem som ska ansvara för att utfärda legitimationen, vilka den ska inrymma då även andra än präster och diakoner kan ha nytta av en sådan legitimation vid hembesök och när man företräder Svenska kyrkan. Kyrkomötet har nu beslutat att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att ansvara för att en yrkeslegitimation tas fram, besluta om vilken personkrets det gäller samt hantera ärendet vidare.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Motion till Kyrkomötet 2000:2 av Britas Lennart Eriksson m.fl. om yrkeslegitimation för präster och diakoner

Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande 2000:1 Yrkeslegitimation för präster och diakoner

Yrkeslegitimation för präster och diakoner