Vissa frågor rörande Svenska kyrkans organisation på nationell nivå

Kyrkomötet 1999 beslutade att ge i uppdrag till Kyrkostyrelsen att analysera och klargöra de inbördes relationerna mellan Kyrkomötet, Kyrkostyrelsen och nämnderna under Kyrkomötet, samt föreslå de åtgärder och förändringar som krävs. Kyrkostyrelsen menar dock att det saknas förutsättningar för att göra en sådan analys, eftersom kyrkoordningen bara gällt sedan den 1 januari 2000. Detta höll Kyrkomötet med om och beslutade lägga den redovisning som Kyrkostyrelsen gjort till handlingarna.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Kyrkostyrelsens skrivelse till Kyrkomötet 2000:6 Vissa frågor rörande Svenska kyrkans organisation på nationell nivå

Organisationsutskottets betänkande 2000:6 Vissa frågor rörande Svenska kyrkans organisation på nationell nivå

Vissa frågor rörande Svenska kyrkans organisation på nationell nivå