Äganderättsöverföring av biskopsgårdar

Biskopsgårdarna i Skara, Strängnäs, Västerås, Göteborgs, Karlstads och Härnösands stift kommer att överlåtas till respektive stift utan kostnad. Idag ägs dessa biskopsgårdar av Svenska kyrkan på nationell nivå. En förutsättning för att stiften ska få ta över sina respektive biskopsgårdar är dock att de vid en eventuell försäljning får medgivande av Svenska kyrkan på nationell nivå för detta. Linköpings och Växjö stift, som köpte sina biskopsgårdar under 1999, kommer att få tillbaka motsvarande belopp som de betalat av Svenska kyrkans nationella nivå. Ärkebiskopsgården fortsätter att tillhöra Svenska kyrkan på nationell nivå eftersom den anses vara en angelägenhet för hela Svenska kyrkan.

Förändringen görs för att undvika onödigt arbete med debitering av hyror och underhåll mellan den nationella nivån och stiften. Nu kommer stiften att ansvara för alla dessa kostnader.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Kyrkostyrelsens skrivelse till Kyrkomötet 2000:7 Äganderättsöverföring av biskopsgårdar

Ekonomi- och egendomsutskottets betänkande 2000:1 Äganderättsöverföring av biskopsgårdar

Äganderättsöverföring av biskopsgårdar

Previous PageTable Of Contents