2000:2
av Britas Lennart Eriksson m.fl.
om yrkeslegitimation för präster och diakoner

KMot 2000:2

Frågan om yrkeslegitimation för präster har varit föremål för behandling vid ombudsmötet 1989 genom en motion från Bengt Linvall. Ombudsmötet beslöt då att uppdra åt styrelsen för Svenska kyrkans stiftelse för rikskyrklig verksamhet att utreda utformningen av ett Svenska kyrkans id-kort.

Frågan aktualiserades åter vid 1992 års ombudsmöte, då frågan ställdes om hur det gått med det beslut som fattades vid 1989 års ombudsmöte. Svaret blev då att en arbetsgrupp, efter vissa förseningar, tillsatts och det utlovades att utredningen skulle vara slutförd innan årets slut. Vad som sedan hänt har undertecknade inte kunnat utröna, men någon officiellt erkänd yrkeslegitimation för präster, diakoner och andra församlingsanställda finns inte.

Behovet av yrkeslegitimation för präster och diakoner har inte minskat utan tvärtom gjort sig påmint mer och mer under året som gått. Vid ett kyrkoherdekollegium i Västerås stift vädjade kyrkoherdarna till stiftsstyrelsen att snarast se till att en yrkeslegitimation utformades och tillställdes varje präst och diakon i stiftet.

Stiftsstyrelsen fann vid sin behandling av frågan att detta ändå måste vara en gemensam angelägenhet för hela Svenska kyrkan och därför borde det åligga den nationella nivån att ombesörja att en enhetlig yrkeslegitimation utfärdas, som gäller för vigda i Svenska kyrkan. Visst kan legitimationen omfatta flera yrkesgrupper i Svenska kyrkan, men behovet har aktualiserats som stort just bland präster och diakoner i deras utövning av sitt speciella uppdrag. Om motiveringar i övrigt hänvisas till 1989 och 1992 års ombudsmöten.

Mot bakgrund av det ovan anförda hemställer vi

att Kyrkomötet uppdrar åt Kyrkostyrelsen att utforma en för hela Svenska kyrkan gemensam yrkeslegitimation för vigda till det kyrkliga ämbetet.

Västerås den 21 februari 2000

Britas Lennart Eriksson Lars Rydje