Utlandssvenskars kyrkotillhörighet

Eftersom det redan idag finns regler i kyrkoordningen och att det pågår en utredning om Svenska kyrkan i utlandet, SKUT, avslogs två motioner som ville att utlandssvenskars kyrkotillhörighet ska utredas. Utredningen tar upp SKUTs framtida inriktning och omfattning och dess organisatoriska ställning och finansiering och utlandssvenskars kyrkotillhörighet.

Enligt Kyrkoordningen kvarstår en person som tillhörig i Svenska kyrkan även om den flyttar utomlands.

Den pågående SKUT-utredningen kommer att vara färdig under våren 2001 och skickas ut på remiss.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Motion till Kyrkomötet 2000:13 av Nils Gårder om kyrkotillhörighet för svenska medborgare som ej är kyrkobokförda i Sverige m.m.

Motion till Kyrkomötet 2000:25 av Ann-Marie Nilsson och Börje Henriksson om utlandssvenskars tillhörighet i Svenska kyrkan

Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande 2000:4 Utlandssvenskars kyrkotillhörighet

Utlandssvenskars kyrkotillhörighet