2000:9
av Thomas Söderberg m.fl.
om råd och rekommendationer vid upplåtande av kyrka

KMot 2000:9

Upplåtelse av kyrka regleras efter årsskiftet i kyrkoordningens 41 kap. Samtidigt har de nya relationerna mellan Svenska kyrkan och staten inneburit förändringar på detta område: det är inte längre lagstiftning som styr upplåtelsefrågor t.ex. vid begravningsakt i annan ordning än Svenska kyrkans. Det var med utgångspunkt från den lagstiftningen som 1982 års kyrkomötes utredningsnämnd hade i uppdrag att utreda de problem av teologisk, kyrkorättslig och praktisk art som hörde ihop med upplåtelse av kyrkorum. Inte minst gällde detta samspelet mellan präst och kyrkoråd. Utredningsnämndens förslag antogs av 1983 års kyrkomöte.

Praxis vid upplåtelse av kyrka skiljer sig i olika församlingar och det är knappast troligt att alla skall hantera frågan på samma sätt. Inte desto mindre finns det i den nya situationen behov av att överväga kyrkorummets karaktär som invigt för gudstjänster i Svenska kyrkans ordning och församlingens ansvar. Några frågeställningar i detta sammanhang kan vara:

¨ Var går gränsen mellan ”ekumenisk gästfrihet” och upplevelsen av kyrkorummet som ett ”allmänreligiöst rum” vid upplåtelse för gudstjänst i annan kyrkas ordning?

¨ Kan andra samfund anse det som självklart att kyrkorummet skall kunna användas för begravningsakt med aktuell begravningslagstiftning som grund?

¨ För vilka samfund och i vilka sammanhang kan upplåtelse, att ”låna ut” kyrkan, vara lämpliga?

¨ För vilka andra ändamål kan det vara lämpligt att upplåta kyrkan utan att det strider mot kyrkorummets helgd (KO 41 kap. 3 §)?

¨ Upplåtelse av kyrka har också ekonomiska konsekvenser. Hur är det lämpligt att hantera frågor om upplåtelse av kyrka för icke-församlingsbo vid t.ex. vigsel? Och vilka råd och rekommendationer kan ges, då det gäller någon som inte tillhör Svenska kyrkan?

Mot bakgrund av det anförda hemställer vi

att Kyrkomötet beslutar uppdra åt Kyrkostyrelsen att låta utarbeta nya ”Råd och rekommendationer vid upplåtelse av kyrka”.

Svärdsjö, Falun och Hosjö den 2 mars 2000

Thomas Söderberg Kristina Lundgren