Svenska Missionsförbundet och Svenska kyrkan

Ända sedan 1965 har samtal om samverkan mellan Svenska Missionsförbundet och Svenska kyrkan pågått i olika faser. En slutrapport lades fram i maj 2000 och är nu under remissbehandling. I rapporten lyfts betydelsen av fördjupad gemenskap fram, samtidigt som man konstaterar att t ex skillnader i dopsynen ännu utgör ett hinder för fullständig gemenskap.

I en motion föreslogs att Kyrkomötet skulle besluta att pastor i Svenska Missionsförbundet skulle få leda gudstjänst och nattvardsfirande enligt Svenska kyrkans ordning på uppdrag av kyrkoherde förutsatt att gudstjänsten utlyses som ekumenisk samt att en präst i Svenska kyrkan på motsvarande sätt skulle kunna verka i ekumeniska gudstjänster i Svenska Missionsförbundet.

Kyrkomötet avslog motionen med hänvisning till remissarbetet som pågår. Att föregripa utgången av den processen skulle vara att visa bristande respekt för det pågående arbetet och den ekumeniska dialogen.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Motion till Kyrkomötet 2000:75 av Michael Martinson om samarbete mellan Svenska Missionsförbundet och Svenska kyrkan

Ekumenikutskottets betänkande 2000:3 Svenska Missionsförbundet och Svenska kyrkan

Svenska Missionsförbundet och Svenska kyrkan