Svenska kyrkans samarbete med den anglikanska kyrkan i södra Sudan

Prioriteringar för Svenska kyrkans internationella verksamhet är ett ansvar som Kyrkomötet delegerat till utrikesnämnderna. Därför avslog Kyrkomötet en motion som pekade på ett behov av stöd till de kristna kyrkorna i det krigsdrabbade södra Sudan och önskade att den nationella nivån ska fördjupa sitt samarbete med den anglikanska kyrkan på plats.

Kyrkomötet delar motionärens syn på det allvarliga läget i Sudan. Samtidigt finns en medvetenhet om att varje nytt åtagande kräver svåra beslut eftersom de innebär minskat engagemang till andra projekt.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Motion till Kyrkomötet 2000:10 av Gunnar Prytz om samarbete med den anglikanska kyrkan i södra Sudan

Ekumenikutskottets betänkande 2000:1 Svenska kyrkans samarbete med den anglikanska kyrkan i södra Sudan

Svenska kyrkans samarbete med den anglikanska kyrkan i södra Sudan