Svenska kyrkans grundkurs

Sedan 1 juli 1994 är Svenska kyrkans grundkurs obligatorisk för att vara behörig att antas till Svenska kyrkans profilutbildningar (där man kan bli kyrkomusiker, präst, diakon och församlingspedagog). Den som har lång erfarenhet av arbete i Svenska kyrkan kan söka dispens från grundkursen från Nämndens för kyrkolivets utveckling dispenskommitté.

Sedan hösten 1999 pågår också en översyn av de kyrkliga utbildningarna där bl a frågan om vilka behörighetskrav som ska gälla för antagning kommer att vara föremål för prövning.

Därför beslutade Kyrkomötet att avslå motionen som ville att man ska se över reglerna till antagning för de kyrkliga profilutbildningarna. Kyrkomötet anser att kravet på en översyn av reglerna redan är uppfyllt.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Motion till Kyrkomötet 2000:43 av Lars Ekblad och Fredrik Nilsson om Svenska kyrkans grundkurs

Kyrkolivsutskottets betänkande 2000:9 Svenska kyrkans grundkurs

Svenska kyrkans grundkurs