2000:43
av Lars Ekblad och Fredrik Nilsson
om Svenska kyrkans grundkurs

KMot 2000:43

Som behörighetskriterium för antagning till Svenska kyrkans profilutbildningar gäller bland annat att sökanden genomgått Svenska kyrkans grundkurs.

Bakgrunden till detta krav är begripligt. Många som genom åren sökt till kyrkans utbildningar har saknat personlig erfarenhet av kyrkans arbete och förankring i församlings- och gudstjänstliv.

Emellertid får detta krav också ibland absurda konsekvenser. Personer som önskar utbilda sig i någon profilutbildning och som har erfarenhet av kyrkans arbete, som anställd t.ex. diakoniassistent, som förtroendevald eller på annat sätt ställs också inför kravet att genomgå grundkursen.

Detta blir särskilt besvärligt för den som varit yrkesverksam med försörjningsansvar. Terminen på grundkursen blir ett svårt avbräck i familjeekonomin och förlänger studietiden ytterligare.

Flera olika lösningar på detta problem synes möjliga. Obligatoriet att delta i grundkursen kunde alternativt ersättas med intyg från kyrkoherden där man varit och f.n. är församlingsaktiv. Det är också tänkbart att utöka möjligheten till dispens genom att lägga ansvaret på biskopen.

Mot bakgrund av vad som anförts i motionen hemställer vi

att Kyrkomötet ger Kyrkostyrelsen i uppdrag att se över reglerna för antagning till de kyrkliga profilutbildningarna.

Tysslinge och Nyhamnsläge den 14 mars 2000

Lars Ekblad Fredrik Nilsson