Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande
Svenska kyrkans gemensamma arkiv

TU 2000:17

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas motion 2000:67 om Svenska kyrkans gemensamma arkiv. Utskottet bedömer att det kommer att dröja åtskilliga år innan behov av att kunna överlämna arkivmaterial till ett sådant arkiv uppkommer. Utskottet anser därför inte att frågan skall utredas nu utan förutsätter att Kyrkostyrelsen när den finner detta påkallat tar erforderliga initiativ. Utskottet föreslår att motionen avslås.

Motionen

I motion 2000:67 av Jan Erik Ågren om Svenska kyrkans gemensamma arkiv hemställs

1. att Kyrkomötet uppdrar åt Kyrkostyrelsen att tillsätta en utredning om hur och var Svenska kyrkans gemensamma arkiv ska läggas upp, och

2. att Kyrkomötet uppdrar åt Kyrkostyrelsen att särskilt undersöka möjligheten att förlägga Svenska kyrkans arkiv i Sollefteå.

Bakgrund

Bestämmelserna om Svenska kyrkans arkiv i kyrkoordningens 55 kap. avser de inomkyrkliga arkiv som börjat bildas från och med år 2000. För de delar av arkiven som består av allmänna handlingar kommer statliga bestämmelser om inleverans att tillämpas, om än över en längre tidsperiod. Mot denna bakgrund förutsattes i betänkandet Val, indelning, kyrkobokföring, arkiv (Svenska kyrkans utredningar 1998:4) att det inte under överskådlig tid kommer att uppstå platsbrist i de lokala kyrkliga arkiven. I betänkandet (sid. 239) sägs vidare:

Sett över en längre tidsperiod kan det dock tänkas att församlingar, samfälligheter och stift önskar frigöra arkivutrymme genom att överlämna material för förvaring som är gemensamt för kyrkan. Enligt vår uppfattning bör det vara en uppgift för Kyrkostyrelsen att tillhandahålla en frivillig möjlighet härtill. En sådan gemensam förvaring kan också komma att vara en viktig förutsättning för ett rationellt bevarande och tillhandahållande av främst sådana digitalt lagrade handlingar som kräver särskild förvaring eller hantering.

Möjligheten att enligt 55 kap. 8 § överlämna handlingar till Kyrkostyrelsen för förvaring i Svenska kyrkans gemensamma arkiv gäller de handlingar som inte längre behövs för kyrkans verksamhet.

Centralstyrelsen anslöt sig i skrivelsen (CsSkr 1999:3) Kyrkoordning för Svenska kyrkan volym 2 sid. 304 till den bedömning som gjorts i betänkandet Val, indelning, kyrkobokföring, arkiv. I skrivelsen konstateras också – liksom i betänkandet – att kyrkans gemensamma arkiv fysiskt kan befinna sig på flera platser (CsSkr 1999:3, volym 2 sid. 441).

Beträffande vissa arkivfrågor pågår överläggningar mellan företrädare för Riksarkivet och Kyrkostyrelsen. En fråga som har aktualiserats i kontakterna mellan Riksarkivet och Kyrkostyrelsen gäller Svenska kyrkans framtida arkivbildning. Detta innebär dock inte att något direkt utredningsarbete har påbörjats beträffande Svenska kyrkans gemensamma arkiv.

Till Svenska kyrkans gemensamma arkiv skall, som också redovisas i motionen, kunna överlämnas arkivmaterial som bildas fr o m den 1 januari 2000. Det torde enligt utskottets bedömning dröja åtskilliga år innan behov härav uppkommer.

Även om det generellt sett är viktigt med framförhållning och tid för planering är utskottet inte berett att biträda förslaget att en utredning för denna fråga skall tillsättas nu. Utskottet förutsätter att Kyrkostyrelsen när den finner detta påkallat tar erforderliga initiativ i frågan om Svenska kyrkans gemensamma arkiv.

Utskottet hemställer

att Kyrkomötet avslår motion 2000:67

Uppsala den 18 maj 2000

På Tillsyns- och uppdragsutskottets vägnar

Erna Arhag

Gunnar Samuelsson

Närvarande: Erna Arhag, ordförande, Gunborg Engman-Ericsson, Maja Larsson, Börje Dahlvid, Anna-Lena Forsdahl, Christina Åkerlund, Herbert Sjödin, Ingrid Johansson Fjelkman, Bertil Persson, Astrid Roos Ydell, Hans-Olof Andrén, Nils Gårder, Åke Blomqvist, Elisabeth Engberg och Ingrid Emanuelson.

Biskoparna Biörn Fjärstedt och Anders Wejryd har deltagit i utskottets överläggningar.