2000:67
av Jan Erik Ågren
om Svenska kyrkans gemensamma arkiv

KMot 2000:67

Bakgrunden till denna motion är vad som sägs i kyrkoordningens reglering i 55 kap. Om diarier och arkiv, 8 §: ”Arkivhandlingar som inte längre behövs i kyrkans verksamhet får dock överlämnas till Kyrkostyrelsen för förvaring i Svenska kyrkans gemensamma arkiv.”

Innehållet i kyrkans arkiv bildas dels av handlingar som efter 1 januari 2000 kommer in till eller upprättas hos Svenska kyrkan och dess organisatoriska delar samt övriga handlingar som kyrkan beslutar att ta hand om för arkivering.

För de tidigare arkivalierna finns redan ett stort arkivmaterial samlat genom SVAR i Ramsele i Sollefteå kommun. För det arkivmaterial som bildas efter 1 januari 2000 finns det i dag, mig veterligen, inte planerad någon motsvarande gemensam samlingsplats.

Det är nu hög tid att börja planera för strukturerna i detta viktiga arbete. Denna motion vill visa på de möjligheter till synergivinster som föreligger om det nya arkivmaterialet placeras i geografisk närhet till SVAR i Ramsele.

I Sollefteå finns lokaler lediga för förvaring av kyrkans arkivalier. Genom närheten till Ramsele finns också personal med kompetens som kan utnyttjas i denna typ av verksamhet.

Närheten till SVAR i Ramsele, förekomsten av för området väl kvalificerad personal samt för ändamålet lämpliga lokaler talar för att Svenska kyrkans gemensamma arkiv med fördel skulle kunna placeras i Sollefteå kommun i Västernorrlands län, det län som har kallats för arkivlänet.

Mot bakgrund av det ovan anförda hemställer jag

1. att Kyrkomötet uppdrar åt Kyrkostyrelsen att tillsätta en utredning om hur och var Svenska kyrkans gemensamma arkiv ska läggas upp, och

2. att Kyrkomötet uppdrar åt Kyrkostyrelsen att särskilt undersöka möjligheten att förlägga Svenska kyrkans arkiv i Sollefteå.

Ramsele den 15 mars 2000

Jan Erik Ågren