2000:56
av Per-Anders Grunnan och Joakim Svensson
om stöd till Östersjökyrkor

KMot 2000:56

De historiska banden mellan Svenska kyrkan och de evangelisk-lutherska kyrkorna i Ingermanland, Estland, Lettland och Litauen har aktualiserats och stärkts sedan järnridåns fall. Det handlar om kyrkor som under den svenska stormaktstiden var en del av Svenska kyrkan. Denna historiska gemenskap innebär ett särskilt ansvar för Svenska kyrkan idag att hjälpa de före detta delar av vår kyrka som är i en sämre ekonomisk situation än vi är. Precis som andra kyrkor, som befinner sig i ett viktigt utvecklingsskede, behöver man hjälp till självhjälp.

Våra systerkyrkor i Sankt Petersburgområdet och Baltikum har goda möjligheter att få gehör bland människor för evangeliets budskap, men man lider konstant brist på medel för att förverkliga de idéer man har. Församlingarna vill gärna hjälpa människor i nöd, men man behöver pengar för att kunna köpa mediciner och mat.

Behoven är gränslösa på andra sidan Östersjön, medan vi i Svenska kyrkan har förhållandevis stora finansiella resurser. Dessa kyrkor behöver långsiktig och stabil ekonomisk hjälp. Svenska kyrkan har råd att hjälpa. Därför är det av stor vikt att vi delar med oss av vad som är Guds till våra trossyskon alldeles runt hörnet. Aposteln Paulus sade i en liknande situation: ”Just nu kommer ert överflöd att avhjälpa deras brist, för att en annan gång deras överflöd skall avhjälpa er brist. Så blir det lika för alla, som det står skrivet: Den som samlade mycket fick ingenting över, och den som samlade lite led ingen brist.” (2 Kor 8:14,15)

När man ger stöd till de baltiska staterna får man dock vara försiktig så att man inte sårar deras nyvunna frihetskänsla. De är känsliga för pekpinnar uppifrån, eftersom de upplevt nog av kommandostyrning under den sovjetiska tiden. Det lämpligaste sättet för oss att kunna stödja dem, även på lång sikt, kunde vara att bilda en eller flera stiftelser, vars avkastning respektive kyrkostyrelse eller konsistorium sedan har till sitt förfogande för kyrkans arbete, med exempelvis söndagsskolarbete och diakoni.

Med anledning av vad som sagts ovan hemställer vi

att Kyrkomötet ger Kyrkostyrelsen i uppdrag att återkomma till nästa års kyrkomöte med förslag på hur stiftelser skulle kunna bildas vars avkastning skulle användas av de evangelisk-lutherska kyrkorna i Ingermanland, Estland, Lettland och Litauen.

Sankt Petersburg och Göteborg den 16 mars 2000

Per-Anders Grunnan Joakim Svensson