2000:29
av Börje Finnstedt m.fl.
om Skeppsholmskyrkan – ett ekumeniskt konst- och kulturcentrum

KMot 2000:29

Kyrkorna är viktiga kulturbärare. Det gäller musik likaväl som konst och arkitektur. Våra kyrkor har inom sina väggar stora konstskatter. Nya kyrkor byggs, andra byggs om och konst och konsthantverk inköps kontinuerligt.

Församlingarna behöver inspiration och vägledning avseende arkitektur, skulptur och måleri. Konstnärerna är längre framskridna i sina verk än sin samtid. Det är därför svårt för församlingarna att finna rätt och äkta uttryck för sin egen tids konst. Risken finns att församlingarna håller sig till det beprövade och inte vågar satsa på vår egen tids konst.

Skeppsholmskyrkan skulle kunna bli ett konst- och kulturcentrum för alla kyrkor i vårt land – ett ekumeniskt konst- och kulturcentrum. En plats för utställningar, som sedan kan sändas ut i landet. Ett arkiv för kontinuerlig dokumentation och rådgivning.

Skeppsholmen är nu hela Sveriges konst- och kulturcentrum. Dit vallfärdar människor från hela vårt land, ja från hela världen. Skeppsholmskyrkan är omgiven av muséer som inte betraktas som några stockholmsangelägenheter utan har rikskaraktär. I detta sammanhang har kyrkorna en unik möjlighet att finnas med med det kristna budskapet.

Behovet av ett kyrkligt kulturcentrum för arkitektur, skulptur och måleri är mycket stort.

Mot bakgrund av det ovan anförda hemställer vi

att Kyrkostyrelsen får i uppdrag att låta utreda möjligheterna för ett ekumeniskt konst- och kulturcentrum där målare, skulptörer och arkitekter kan visa sina verk och där församlingar och enskilda kan få inspiration och vägledning. Samtidigt kan Skeppsholmskyrkan bli en mötesplats för konstnärer som vill uttrycka sin tro för vår samtid och bli en kontaktyta för sökare, en väg att genom konsten förkunna evangeliet till människor i vår tid.

Anderstorp och Stockholm den 15 mars 2000

Börje Finnstedt Britt Beijer