Resurser för religionsmötesfrågor

Kyrkomötet har beslutat uppdra till Kyrkostyrelsen att beakta att religionsdialogsarbetet på bästa sätt kan säkerställas inför arbetet med nästa års budgetskrivelse. Kyrkostyrelsen får genom beslutet i uppgift att forma en långsiktig strategi för religionsmöte, religionsdialog och religionsteologi.

Svenska kyrkans reflektion över och arbete med den växande religiösa pluralismen i Sverige är en särskilt angelägen uppgift under de närmaste åren. I detta arbete har Svenska kyrkan en viktig roll i att dels tydliggöra sitt budskap och sin profil samtidigt som man verkar som brobyggare.

Det islamprojekt som Svenska kyrkan genomfört under ett par års tid har satt värdefulla spår i församlingar, stift och på nationell nivå. Dock omfattar den religiösa pluralismen även fler trosbekännare än islam, varför resursförstärkningen på området måste bidra till att vidga perspektiven.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Motion till Kyrkomötet 2000:57 av Irene Pierazzi om resurser för religionsmötesfrågor

Motion till Kyrkomötet 2000:76 av Britta Olinder m.fl. om vidareutveckling av islamprojektet

Kyrkolivsutskottets betänkande 2000:11 Resurser för religionsmötesfrågor

Resurser för religionsmötesfrågor