Psalmer i 90-talet

Tiden är ännu inte mogen för att göra ett urval ur Psalmer i 90-talet att lägga som supplement till Psalmboken ansåg Kyrkomötet. Därför avslogs förslaget att i samband med revideringen av evangeliehandboken, bönboken och kyrkohandboken göra ett urval av nya psalmer som ett psalmbokstillägg i den nya utgåvan av Psalmboken.

Psalmer i 90-talet är en av flera psalm- och sångsamlingar som kontinuerligt sammanställs och ges ut för att användas i församlingarna. Församlingarna bör ges möjlighet att använda materialet i Psalmer i 90-talet en tid. Därefter bör ytterligare supplement till Psalmboken ges ut innan det är lämpligt att göra en utvärdering av vilka psalmer och sånger som bör föras in i Psalmboken.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Motion till Kyrkomötet 2000:58 av Tomas Forsner och Sten-Åke Engdahl om Psalmer i 90-talet

Gudstjänstutskottets betänkande 2000:4 Psalmer i 90-talet

Psalmer i 90-talet