Prästskjortors färg

Eftersom Biskopsmötet senast 1997 uttalade sig om prästskjortors färg ansåg inte Kyrkomötet att det behövs ytterligare åtgärder från Kyrkostyrelsen. Därför avslogs en motion som ville att regler för prästskjortors färg skulle utformas.

Det finns inget regelverk för prästskjortors färg, men däremot har Biskopsmötet angivit vissa rekommendationer och riktlinjer på området. Enligt rekommendationer från 1997 begränsas färgen på prästskjortor till svart, grå och mörkblå. 1987 uttalade Biskopsmötet också ”Den pastorala omsorgen kräver av varje präst, också vad avser klädseln, en lyhördhet för tankar och känslor hos de människor prästen är satt att betjäna.”

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Motion till Kyrkomötet 2000:40 av Hans-Olof Andrén om prästskjortors färg

Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande 2000:13 Prästskjortors färg