2000:58
av Tomas Forsner och Sten-Åke Engdahl
om Psalmer i 90-talet

KMot 2000:58

Det arbetas för närvarande intensivt med en bearbetning av evangeliehandboken, bönboken och kyrkohandboken. När detta arbete är klart och beslutat av Kyrkomötet kommer det att behövas en nytryckning av hela den s.k. psalmboken. Dock verkar det för närvarande inte vara aktuellt med en revidering av psalmerna. En revidering som berör hela psalminnehållet skulle ju dessutom innebära ett ekumeniskt arbete, eftersom de första 325 psalmerna är gemensamma för många samfund.

Under det senaste decenniet har kyrkan fått en psalmskatt som till många delar har uppskattats mycket, Psalmer i 90-talet. Här finns lovpsalmer som exempelvis 811 ”O Gud som skapat vind och hav”, 863 ”Över berg och dal”, aftondikten av Karin Boye 859 ”Ingen stund är såsom denna”, jubelårs- och sändningspsalmen 823 ”Tro kyrka tro”, psalmen som formulerar ord för förtroendevalda och alla engagerade i kyrkan 821 ”Herre du har anförtrott en uppgift i din kyrka”, osv.

Titeln Psalmer i 90-talet begränsar dock perspektivet för dessa psalmer. När nu församlingarna behöver avsätta medel för inköp av nya psalmböcker med den nya evangeliehandboken, bönboken och kyrkohandboken, kommer kanhända dessa nya psalmer inte fortsätta introduceras, utan får vika för de tidigare av Kyrkomötet beslutade.

Även om den ursprungliga tanken för Psalmer i 90-talet, enligt förordet av dåvarande ärkebiskopen Gunnar Weman, inte skulle vara ”ett försöksmaterial som i traditionell mening skall utvärderas”, skulle man ändå i samband med nytryckningen av psalmboken kunna göra ett urval av de mest brukade och värderade av 90-talets psalmer och Kyrkomötet för sin del ge sitt gillande till att förlagen får trycka i lämplig nummerserie över 800. EFS-tillägget använder numren 701–800.

Mot bakgrund av ovan anförda hemställer vi

att Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att i samband med revideringen av evangeliehandboken, bönboken och kyrkohandboken göra ett urval av nya psalmer, som kan finnas med som ett psalmbokstillägg i den nya utgåvan av den samlade psalmboken.

Götene den 16 mars 2000

Tomas Forsner Sten-Åke Engdahl