Gudstjänstutskottets betänkande
2000:4
Psalmer i 90-talet

G 2000:4

Till utskottet har hänvisats KMot 2000:58 av Tomas Forsner och Sten-Åke Engdahl. I motionen hemställs

att Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att i samband med revideringen av evangeliehandboken, bönboken och kyrkohandboken göra ett urval av nya psalmer, som kan finnas med som ett psalmbokstillägg i den nya utgåvan av den samlade psalmboken.

Bakgrund

Psalmer i 90-talet utgavs år 1994 av Verbum Förlag. Den innehåller psalmer och sånger nr 801-923 för användning i församlingens gudstjänstliv. Arbetet bakom Psalmer i 90-talet utfördes av arbetsgruppen i hymnologi under åren 1986-93 inom Nämnden för Gudstjänstliv och Evangelisation, som senare ombildades till Svenska kyrkans församlingsnämnd. Arbetsgruppens ordförande var biskop Jan Arvid Hellström.

I en motion till 1993 års kyrkomöte (1993:8) hemställde biskop Jan Arvid Hellström att kyrkomötet skulle godkänna psalmerna i det utarbetade tillägget och tillåta att dessa under en försöksperiod av 5-10 år fick användas i församlingarnas huvudgudstjänst. Den dåvarande regleringen av gudstjänsten tillät endast att en psalm fick hämtas från annan psalm- eller sångsamling än Den svenska psalmboken. Kyrkomötet avslog biskop Hellströms hemställan.

I gudstjänstutskottets behandling av motionen, KG 1993:2, konstaterades att avsikten med utgivningen av dessa nyskrivna psalmer och sånger var att kontinuerligt utge supplement till psalmboken och att ”innehållet successivt skulle förnyas genom nya upplagor”. I Centralstyrelsens skrivelse till 1986 års kyrkomöte, CsSkr 1986:1, ges intrycket att supplementet ”skulle ges karaktären av ett tillfällighetstryck som med viss regelbundenhet skulle förse församlingarna med värdefulla och användbara exempel på samtida psalmdiktning och musik”. Gudstjänstutskottet konstaterade vidare att biskop Jan Arvid Hellström i sin motion utgick från att supplementet skulle få ”längre varaktighet än vad tidigare förutsatts. Därigenom innehåller motionen samtidigt ett förslag om en ändrad utgivningsprincip.”

Gudstjänstutskottet önskade fasthålla principen att Psalmer i 90-talet skulle vara en tillfällig utgivning som skulle följas av flera liknande samlingar av psalmer och sånger. Utskottet ställde sig frågande till varför kyrkomötet över huvud taget skulle ta ställning i frågan. ”Varken i utskott eller plenum har tidigare föreslagits eller önskats att varje upplaga av detta supplement som kontinuerligt skall utges först skall underställas kyrkomötets godkännande. Det ingår inte i dag i uppdraget att arbeta fram ett supplement att detta skall prövas av kyrkomötet eller ges en ställning liknande Den svenska psalmboken.” Utskottet menade att en diskussion om eventuellt ändrade utgivningsprinciper skulle behövas innan frågan om godkännande av det nya psalmmaterialet togs upp till behandling. Utskottet hemställde därför om avslag på biskop Hellströms motion där det föreslogs att supplementet till psalmboken skulle få användas i huvudgudstjänsten under en övergångsperiod.

Det hymnologiska arbetet har efter utgivningen av Psalmer i 90-talet inte avstannat. Flera sångsamlingar har utgivits. Som exempel kan nämnas Kärnord, utgiven år 1995 på Gehrmans förlag och Hela världen sjunger, utgiven år 1997 på Verbum Förlag. En hymnologisk arbetsgrupp inom Kyrkokansliets avdelning för kyrkolivets utveckling förbereder nu utgivning av ytterligare ett supplement till psalmboken. Detta sker i enlighet med det ursprungliga uppdraget att kontinuerligt utge samtida material för användning i församlingarnas gudstjänstliv.

Gudstjänstutskottet önskar understryka vikten av ett fortsatt arbete med att sammanställa och utge psalm- och sångsamlingar, främst innehållande nya psalmer och sånger, för användning i församlingarna.

Efter Psalmer i 90-talet har inte psalmdiktningen och komponerandet avstannat. Utskottet menar att arbetet inom detta område måste uppmuntras. Även utbytet med andra länder där nya psalmer och sånger skrivs har en viktig roll genom att visa på vår kyrka som en del av den världsvida kyrkan. Ett fortsatt internationellt utbyte måste därför också lyftas fram. Utskottet har särskilt noterat det viktiga stöd som Anders Frostenson-stiftelsen Psalm och sång ger genom att arrangera seminarier och andra samlingar, samt genom att utdela stipendier till psalmförfattare, översättare och tonsättare.

Utskottet ser fram emot ett ytterligare supplement till psalmboken i enlighet med vad som nämns i Kyrkostyrelsens mål- och ramskrivelse för Svenska kyrkans nationella nivå, avdelningen för kyrkolivets utveckling.

Utskottet anser att om några psalmer och sånger ur Psalmer i 90-talet nu förs in som ett tillägg i själva psalmboken, så som motionärerna föreslår, kommer de övriga psalmerna och sångerna i Psalmer i 90-talet att falla i glömska. Församlingarna bör ges möjlighet att använda materialet i Psalmer i 90-talet under en tid och därefter bör ytterligare supplement ges ut. Först därefter menar utskottet att tiden har kommit att göra en utvärdering av vilka psalmer och sånger som kan föras in i psalmboken. Ett sådant tillvägagångssätt ger också utrymme att se vilka områden som behöver kompletteras därför att psalmer saknas eller för att ytterligare aspekter tillkommit.

Utskottets mening är således att motionärernas förslag är alltför tidigt väckt och utskottet yrkar därför avslag på förslaget.

Med hänvisning till det anförda hemställer utskottet

att Kyrkomötet avslår motion 2000:58.

Uppsala 19 maj 2000

Glenn Håkansson

Nils-Henrik Nilsson

Närvarande: Glenn Håkansson, ordförande, Gunnar Prytz, Ulla-Britt Emanuelsson, Timmy Leijen, Britt Andersson, Martin Cruce, Anders Åkerlund, AnnMarie Nylander, Per-Göran Rosén, Annika Mellgren, Kjell Söderberg, Dag Sandahl, Lars Ekblad, Lena Petersson, Christina Holmgren.

Biskop Claes-Bertil Ytterberg har deltagit i utskottets överläggning.