Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande
Prästskjortors färg

TU 2000:13

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas motion 2000:40 om prästskjortors färg. Utskottet redovisar ett uttalande från Biskopsmötet beträffande prästskjortors färg och menar att det inte krävs några ytterligare åtgärder från Kyrkostyrelsens sida. Utskottet föreslår att motionen avslås.

Motionen

I motion 2000:40 av Hans-Olof Andrén om prästskjortors färg hemställs

att Kyrkomötet ger Kyrkostyrelsen i uppdrag att utforma regler för prästskjortors färg.

Bakgrund

Frågor om den prästerliga klädedräkten omfattas inte av bestämmelser i något regelsystem. Enligt praxis har Biskopsmötet angivit vissa rekommendationer och riktlinjer på detta område. I viss utsträckning har detta också gjorts av enskilda biskopar och domkapitel. Biskopsmötet gjorde 1987 följande övergripande uttalande:

Biskopsmötet har senast 1976 och 1977 antagit bestämmelser om ämbetsdräkter för manliga och kvinnliga präster. I anslutning till de konkreta klädesbeskrivningarna har biskopsmötet angivit att ämbetsdräkt användes i tjänsten vid offentliga gudstjänster, vid förrättningar och i andra högtidliga sammanhang. Biskopsmötet vill understryka att, även om dessa bestämmelser är att betrakta som råd och rekommendationer, att med gott omdöme brukas av den enskilde prästen, det ändå är synnerligen viktigt att envar präst i sin tjänstutövning är så klädd att det inte blir till hinder för tjänsteutövningen. Den pastorala omsorgen kräver av varje präst, också vad avser klädseln, en lyhördhet för tankar och känslor hos de människor prästen är satt att betjäna.

Senast har Biskopsmötet 1997 konstaterat att svart prästskjorta används till mörk kostym resp. dräkt samt att kaftan eller motsvarande gäller vid högtidliga tillfällen. Angående färgen på prästskjorta har biskoparna uttalat sig för att den begränsas till svart, grå och mörkblå.

Genom Biskopsmötets uttalande finns en rekommendation om prästskjortors färg. Utskottet menar att det inte finns anledning att begära att Kyrkostyrelsen härutöver skall utforma några regler på detta område. Hittillsvarande praxis att biskoparna ger råd och rekommendationer bör bibehållas. I och med att diakonatet finns reglerat inom ramen för kyrkans vigningstjänst kan även frågan om lämplig klädedräkt för diakoner komma att aktualiseras för Biskopsmötet.

Utskottet vill särskilt peka på det som framhölls i det ovan refererade uttalandet av Biskopsmötet från 1987. Det centrala måste vara hänsynen till de krav som den pastorala omsorgen kräver.

Utskottet hemställer

att Kyrkomötet avslår motion 2000:40.

På Tillsyns- och uppdragsutskottets vägnar

Erna Arhag

Gunnar Edqvist

Närvarande: Erna Arhag, ordförande, Gunborg Engman-Ericsson, Sven Håkansson, Maja Larsson, Börje Dahlvid, Anna-Lena Forsdahl, Christina Åkerlund, Herbert Sjödin, Ingrid Johansson Fjelkman, Bertil Persson, Astrid Roos Ydell, Hans-Olof Andrén, Nils Gårder, Åke Blomqvist och Elisabeth Engberg

Biskoparna Biörn Fjärstedt och Anders Wejryd har deltagit i utskottets överläggningar.