2000:40
av Hans-Olof Andrén
om prästskjortors färg

KMot 2000:40

Man har talat om införande av en prästlegitimation, men sedan länge fungerar i praktiken redan en legitimation: prästskjortan. För allmänheten torde en person klädd i svart skjorta med rundkrage (hel eller av ”frimärksmodell”) tveklöst identifieras som präst (eller möjligtvis pastor i något frikyrkosamfund). Om skjortan är grå eller mörkblå likaså, troligen också om skjortan är ljusblå, grön, vit eller violett. Men hur är det med rosa, ljusgula och blommiga prästskjortor? Kan det vara riktiga präster som bär sådana?

Möjligtvis känner en del av allmänheten till att den som bär violett skjorta är biskop, men det är troligtvis ganska få som vet att grönt betyder diakon. Diakonernas bruk av diakonskjorta har tidigare inte varit så utbrett, men ökar troligen – kanske som en följd av en ökad medvetenhet om diakonatet som en del av vigningstjänsten.

Det torde finnas en rekommendation om diakoniskjortans färg, och biskopsskjortans färg är en mycket fast tradition, men någon reglering eller rekommendation beträffande färgen på prästskjortor kan rimligen inte finnas. Behöver då verkligen färgen hos prästskjortor regleras? Ja, om prästskjortan skall kunna fungera som legitimation och identifikation bör antalet färger nog begränsas något. En prästskjorta bör vara enfärgad. Rosa och ljusgult bör utan större olägenhet kunna utgå, möjligtvis några färger till.

Mot bakgrund av det ovan anförda hemställer jag

att Kyrkomötet ger Kyrkostyrelsen i uppdrag att utforma regler för prästskjortors färg.

Göteborg den 15 mars 2000

Hans-Olof Andrén