Prästers tjänstgöring på landsbygden

Kyrkomötet har diskuterat frågan om hur man på ett smidigt sätt kan lösa vikarieproblem på landsbygden genom att styra över predikolediga stadspräster för tjänstgöring på landsbygden. Kyrkomötet menar att det i kyrkoordningen inte finns några formella hinder för att man i församling i samråd med stiften hanterar denna fråga. Med anledning av detta avslog Kyrkomötet en motion som ville utreda denna fråga vidare.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Motion till Kyrkomötet 2000:23 av Lars-Ivar Ericson om prästers tjänstgöring på landsbygden

Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande 2000:7 Prästers tjänstgöring på landsbygden

Prästers tjänstgöring på landsbygden