Personer med funktionshinder

Svenska kyrkan ska vara tillgänglig för alla oavsett funktionshinder. För att uppfylla det krävs självklart kunskap hos anställda och förtroendevalda om hur tillgängligheten kan öka. Sedan länge finns ett Svenska kyrkans centrum för handikappfrågor som arbetar med handikappfrågor på nationell nivå. En rad olika material finns framtagna om vad olika funktionshinder innebär och hur man kan öka tillgängligheten för funktionshindrade. I nära relation till Sveriges Kristna Råd finns också Sveriges Kristna Handikappförbund, som verkar för ökad medvetenhet inom kyrkor och samfund om funktionshindrade människors rättigheter och möjligheter.

Mot bakgrund av detta avslog Kyrkomötet en motion som ville att Kyrkostyrelsen ska utreda vad som kan göras för att underlätta för handikappade kyrkomedlemmar att delta i kyrkan liv och att utifrån denna utredning ta fram ett informationsmaterial som kan användas i församlingarna.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Motion till Kyrkomötet 2000:26 av Marianne Josephsson om de handikappade i Svenska kyrkan

Kyrkolivsutskottets betänkande 2000:6 Personer med funktionshinder

Personer med funktionshinder