Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande
Prästers tjänstgöring på landsbygden

TU 2000:7

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas motion 2000:23 om prästers tjänstgöring på landsbygden. Utskottet anser att den i motionen aktualiserade frågan inte kräver någon ytterligare utredning. Samverkan mellan församlingar i personalfrågor kan ske inom ramen för gällande bestämmelser och bör hanteras lokalt och i samråd med stiften. Utskottet föreslår att motionen avslås.

Motionen

I motion 2000:23 av Lars-Ivar Ericson om prästers tjänstgöring på landsbygden hemställs

att Kyrkomötet tar initiativ till en utredning om hur man på ett smidigt sätt kan lösa vikarieproblem på landsbygden genom att styra över predikolediga stadspräster för tjänstgöring på landsbygden.

Bakgrund

Den i motionen aktualiserade frågan har tidigare uppmärksammats av bl.a. 1982 års kyrkokommitté. I rapporten Församlingar i samverkan (SOU 1985:1) framförde kommittén att den som är präst i en större församling bör kunna ges ansvar för viss verksamhet i en närliggande liten församling. Kommittén menade att det också borde vara möjligt att ge en präst med sin huvudsakliga verksamhet förlagd till en liten församling visst ansvar för verksamhet i en näraliggande stor församling.

En ökad flexibilitet av detta slag borde vara ett verksamt medel för att utjämna problem som uppkommer genom prästbrist och därtill förbättra arbetssituationen för såväl många församlingar som många präster. Till detta kan läggas att ett icke obetydligt antal präster i dag är verksamma i organisationer och företag utan att ha direkt prästerlig funktion. Även i vissa av dessa fall skulle måhända en ökad flexibilitet vara möjlig, då genom en begränsad deltidstjänstgöring i en mindre församling som saknar präst eller en större församling med stor arbetsbelastning. (SOU 1985:1 sid. 89)

I prop. 1987/88:31 Ny organisation på lokal- och stiftsplanet inom svenska kyrkan m.m. redovisade regeringens sina förslag med anledning av det utredningsarbete som skett genom 1982 års kyrkokommitté. I propositionen (sid. 136) framhölls bl.a. betydelsen av att en prästs arbets- och intresseinriktning tillvaratas på det för det kyrkliga arbetet mest förmånliga sättet.

Detta kan bl.a. ske genom en flexibel tjänstgöring som också medger ett utbyte av prästerliga arbetsinsatser mellan olika pastorat. Den delade tjänstgöringen – som är att se som ett beslut om arbetets ledning och fördelning – kan lämpa sig väl för jourtjänster, konfirmandundervisning, regelbunden predikotjänst i någon kyrka i annat pastorat, tjänstgöring vid kriminalvårdsanstalt eller vid ett militärt förband. Det innebär också att en stiftspräst, vars arbetsuppgifter medger det, kan få en klar förankring i en lokal arbetsgemenskap.

I propositionen föreslogs att en delad tjänstgöring skulle fastställas i tjänstgöringsföreskrifterna. Det underströks att det var av särskild betydelse att det fanns en dokumentation av detta slag för vad som skulle gälla särskilt för de fall då det kunde bli fråga om en ekonomisk reglering.

Genom införandet av kyrkoordningen kvarstår inte längre ordningen med av domkapitlet beslutade tjänstgöringsföreskrifter för präster. I 57 kap. 5 § kyrkoordningen finns bestämmelser om att det skall finnas en församlingsinstruktion för varje församling. Där anges också hur församlingsinstruktionen skall utarbetas och fastställas samt vad den skall innehålla. En av de punkter som skall ingå i församlingsinstruktionen är en redovisning av församlingens samverkan med andra församlingar i personalfrågor.

Utskottet

Den i motion 2000:23 aktualiserade frågan om en sådan samverkan att en präst anställd i en församling kan fullgöra viss tjänstgöring i en annan församling kräver enligt utskottets mening ingen utredning på nationell nivå. Det finns inga bestämmelser som hindrar samarbete över församlings- eller samfällighetsgränser.

Gäller det att finna lämpliga modeller för samverkan är detta snarast att se som en stiftsfråga. Detta ligger i linje med bestämmelserna om församlingsinstruktionen i 57 kap. 5 § kyrkoordningen. Församlingsinstruktionen skall utarbetas lokalt och i samråd med domkapitlet. Som tidigare redovisats skall församlingsinstruktionen innehålla en redovisning av församlingarnas samverkan i personalfrågor. Inom ramen för denna redovisning kan tas upp en sådan samverkan som föreslås i motion 2000:23. Det kan vidare finnas ett koppling mellan tankegångarna i motionen och frågor om den lokala strukturen. Strukturfrågor av detta slag hör till de områden där stiftsstyrelsen har ett särskilt ansvar.

Utskottet menar alltså att det inte föreligger behov av något utredningsarbete av det slag som föreslås i motionen. Det finns goda möjligheter att utifrån den lokala situationen och i samverkan med stiftet finna lämpliga lokala samverkansformer. Samtidigt som detta konstateras vill utskottet notera att motionen enbart se till prästernas tjänstgöringen under helgerna. Det förhållandet att präster i vissa storstadsförsamlingar mer sällan än på landbygden leder söndagens huvudgudstjänst medför inte att dessa präster inte arbetar heltid. Det finns en mängd prästerliga arbetsuppgifter i övrigt som fullgörs under veckorna. En utökad helgtjänstgöring torde medföra att det finns mindre tid för dessa andra uppgifter.

Hemställan

Utskottet hemställer

att Kyrkomötet avslår motion 2000:23

Uppsala den 18 maj 2000

På Tillsyns- och uppdragsutskottets vägnar

Erna Arhag

Gunnar Edqvist

Närvarande: Erna Arhag, ordförande, Gunborg Engman-Ericsson, Sven Håkansson, Maja Larsson, Börje Dahlvid, Anna-Lena Forsdahl, Christina Åkerlund, Herbert Sjödin, Ingrid Johansson Fjelkman, Bertil Persson, Astrid Roos Ydell, Hans-Olof Andrén, Nils Gårder, Åke Blomqvist och Elisabeth Engberg

Biskoparna Biörn Fjärstedt och Anders Wejryd har deltagit i utskottets överläggningar.