2000:23
av Lars-Ivar Ericson
om prästers tjänstgöring på landsbygden

KMot 2000:23

På många håll i Sverige är det problem att skaffa vikarier vid ordinarie prästers lediga helger. Pensionerade präster och veniater anlitas, men ändå är inte behovet tillgodosett.

Samtidigt kan det i exempelvis stadsförsamlingar förekomma att präster endast får tjänstgöra var sjunde söndag. Det borde därför vara önskvärt att ta fram styrmedel och metoder för att underlätta vikariebehovet på landsbygden. Prästerna i städerna som inte predikar så ofta borde uppmuntras att ta helgtjänstgöring på landsbygden och på så sätt få mera predikotillfällen.

Mot bakgrund av det ovan anförda hemställer jag

att Kyrkomötet tar initiativ till en utredning om hur man på ett smidigt sätt kan lösa vikarieproblem på landsbygden genom att styra över predikolediga stadspräster för tjänstgöring på landsbygden.

Tyringe den 13 mars 2000

Lars-Ivar Ericson