2000:26
av Marianne Josephsson
om de handikappade i Svenska kyrkan

KMot 2000:26

Alla är säkert eniga om att kyrkan måste vara tillgänglig för alla, oavsett livssituation. Detta betyder att allt måste göras för att även de handikappade skall kunna deltaga i gudstjänster och sammankomster i så stor utsträckning som möjligt. Skall detta kunna ske måste man få kunskap om de olika handikappen och vad dessa innebär. Där har de förtroendevalda och de anställda ett gemensamt ansvar.

Mycket kan säkert göras i de olika församlingarna genom att ta kontakt med lokala handikapporganisationer och handikappråd. Men Svenska kyrkan centralt har också ett ansvar att ge information till de olika församlingarna, kanske i en skrift i serien mitt i församlingen.

Varje handikappad måste med bibehållen personlig integritet ges möjlighet till en meningsfull tillvaro. Detta betyder att vi i Svenska kyrkan har ett ansvar för att de av våra medlemmar som önskar deltaga i kyrkans liv kan göra detta trots ett eventuellt handikapp.

Mot bakgrund av ovanstående hemställer jag därför

1. att Kyrkomötet uppdrar åt Kyrkostyrelsen att tillsätta en utredning för att utreda vad som kan göras för att underlätta för våra handikappade kyrkomedlemmar att deltaga i kyrkans liv, och

2. att Kyrkomötet uppdrar åt Kyrkostyrelsen att låta denna utredning läggas till grund för ett informationsmaterial som kan användas i våra församlingar.

Alingsås den 9 mars 2000

Marianne Josephsson