Om församlingarna

Kyrkomötet har tagit ställning till sex olika motioner som alla berör den lokala nivåns organisation (församlingarna) och verksamhet. Samtliga motioner avslogs, eftersom Kyrkomötet inte vill göra förändringar i kyrkoordningen (som antogs av Kyrkomötet 1999) ännu och heller inte vill att kyrkoordningen i onödan ska vara alltför detaljerad i sina föreskrifter.

Områdena som togs upp i motionerna var:

- kyrkliga indelningsenheter och begravningslagen

- det finskspråkiga arbetet

- pastoratsnämnd

- ålderspresident

- kyrkoherde i samfällighet och indelningsdelegerade

- kyrkvärdar

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Motion till Kyrkomötet 2000:5 av Yngve Kalin om förhållandet mellan kyrkoordningens bestämmelser om indelningsenheter och Begravningslagen

Motion till Kyrkomötet 2000:16 av Ulla Eriksson och Åke Blomqvist om ekonomisering av det finskspråkiga arbetet i Svenska kyrkan

Motion till Kyrkomötet 2000:42 av Allan Lewin om pastoratsnämnder

Motion till Kyrkomötet 2000:46 av Birger Palo om ålderspresident