2000:16
av Ulla Eriksson och Åke Blomqvist
om ekonomisering av det finskspråkiga arbetet
i Svenska kyrkan

KMot 2000:16

Kyrkoordningen anger att församlingen har ansvar för den kyrkliga verksamheten för alla som vistas i församlingen och skall i församlingsinstruktionen redovisa församlingens verksamhet på bl.a. finska språket.

En konsekvens av kyrkoordningens bestämmelser är att de tidigare tjänsterna som kontraktsadjunkter för det finskspråkiga arbetet har bytt arbetsgivare och omvandlats till komministertjänster med placering i pastoraten.

Då en finsk komminister ofta betjänar flera pastorat är det nödvändigt att klargöra inriktningen och ekonomiseringen av verksamheten. Ett klargörande av hur kostnaderna för verksamheten skall fördelas är av stor betydelse för att underlätta samarbetet mellan de pastorat som betjänas och ge det sverigefinska arbetet en större trygghet.

Med stöd av ovanstående yrkar vi

att Kyrkostyrelsen får i uppdrag att själv eller genom annat organ på den nationella nivån utfärda rekommendationer och fördelningsnycklar för det finskspråkiga arbetet i stift och pastorat.

Skövde och Huddinge den 8 mars 2000

Ulla Eriksson Åke Blomqvist