Kyrkan och kommunismen – ännu en röd fläck på kartan

Svenska kyrkan är i likhet med andra kyrkor och västerländska stater inne i en period av en uppgörelse med det historiska arvet. Det pågår och planeras ett flertal forskningsprojekt, bland annat vid Svenska kyrkans forskningsavdelning, om t ex Svenska kyrkans samtidshistoria. Med hänvisning till pågående forskning avslog Kyrkomötet den motion som ville initiera en vetenskaplig utredning för att kartlägga och klargöra Svenska kyrkans förhållande till kommunismen.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Motion till Kyrkomötet 2000:62 av Bengt Olof Dike om kyrkan och kommunismen – ännu en röd fläck på kartan

Kyrkolivsutskottets betänkande 2000:12 Kyrkan och kommunismen – ännu en röd fläck på kartan

Kyrkan och kommunismen – ännu en röd fläck på kartan