Kyrkans uppgift i skolan

I varje församling i Svenska kyrkan pågår just nu ett arbete med att formulera en församlingsinstruktion som ska innehålla strategier för församlingens arbete med gudstjänst, undervisning, diakoni och mission. Det är Kyrkomötets mening att församlingsinstruktionen också innefattar varje församlings ansvar för skolarbetet, att ge barn och ungdomar en chans att möta kristen tro och religiöst tänkande. Reflektionen över arbetet med skolorna måste ske på lokal nivå, i församlingarna. Därför avslogs den motion som föreslog att Svenska kyrkan på samtliga nivåer bör prioritera arbetet med skolorna så att det kommer i centrum för församlingsarbetet.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Motion till Kyrkomötet 2000:77 av Britta Olinder om kyrkans uppgift i skolan

Kyrkolivsutskottets betänkande 2000:15 Kyrkans uppgift i skolan