Jämställdheten i Svenska kyrkan

Kyrkomötet har beslutat att lägga Kyrkostyrelsens skrivelse ”Jämställdheten i Svenska kyrkan” till handlingarna. Skrivelsen kan få betydelse för nomineringarna inför kyrkovalet 2001 då den innehåller statistik över könsfördelning bland de förtroendevalda på lokal nivå och stiftsnivå.

Den redovisning av jämställdheten i Svenska kyrkan som ska göras till Kyrkomötet 2004, inför kyrkovalet 2005, ska dessutom utvidgas så att den förutom statistiskt siffermaterial också omfattar analys och reflektion kring genderfrågor.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Kyrkostyrelsens skrivelse till Kyrkomötet 2000:5 Jämställdheten i Svenska kyrkan

Kyrkolivsutskottets betänkande 2000:2 Jämställdheten i Svenska kyrkan

Jämställdheten i Svenska kyrkan