Församlingstillhörighet

Genom åren har frågan om man måste tillhöra den församling där man är folkbokförd, eller om man kan få välja vilken församling man ska tillhöra, utretts många gånger. Vid 1999 års Kyrkomöte avslogs sex olika motioner som ville att den kyrkotillhörige skulle få frihet att välja vilken församling han eller hon skulle tillhöra. Till Kyrkomötet 2000 har tre motioner i samma fråga kommit in. Även dessa motioner avslogs, eftersom Kyrkomötet anser att tiden ännu inte är mogen att ta några initiativ i frågan om församlingstillhörighet. Kyrkostyrelsen ska från stift och församlingar samla in erfarenheter från den praktiska användningen av kyrkoordningens bestämmelser och göra en utvärdering och översyn av dessa. I översynen kommer även frågan om församlingstillhörighet att ingå.

Motiven för valfri församlingstillhörighet är bland annat den förändrade samhällssituationen som gör att t ex sambandet mellan boende, arbetsplats och fritid inte är lika relevant som tidigare, och många har sin ”andliga hemvist” i en annan församling.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Motion till Kyrkomötet 2000:44 av Åke Blomqvist om rätt att välja församlingstillhörighet

Motion till Kyrkomötet 2000:45 av Susann Torgerson om utredning om rätt att välja församling

Motion till Kyrkomötet 2000:53 av Urban Gibson om valbarhet

Organisationsutskottets betänkande 2000:3 Församlingstillhörighet