2000:45
av Susann Torgerson
om utredning om rätt att välja församling

KMot 2000:45

Motioner om en rätt att friare välja församlingstillhörighet har behandlats ett antal gånger av kyrkomötet. Vid förra kyrkomötet, i samband med att kyrkoordningen antogs, infördes en rätt att behålla ett förtroendeuppdrag mandatperioden ut. Detta är en halvmesyr som bara ger litet större frihet för några förtroendevalda. Man tar med detta också bort sambandet mellan församlingstillhörighet och betalning av kyrkoavgift. Det bör vara så att man betalar kyrkoavgiften till den församling man tillhör, inte till någon annan.

Samhället förändras i rask takt. Svenska kyrkan bör, om vi som är dess förtroendevalda har någon självbevarelsedrift, vara flexibel i sin organisation om inte teologiska eller andra vägande skäl talar för motsatsen. I detta fall har kyrkomötets läronämnd vid flera tillfällen godtagit avvikelse från territorialförsamlingsprincipen. Några teologiska skäl för att avslå alla förslag om större anpassning till människors önskemål om församlingstillhörighet finns alltså inte. Ju förr Svenska kyrkan försöker gå människor till mötes i denna fråga desto bättre.

Med hänvisning till vad ovan anförts hemställer jag

att Kyrkomötet uppdrar åt Kyrkostyrelsen att tillsätta en utredning om hur man praktiskt ordnar möjlighet för tillhöriga i Svenska kyrkan att i vissa fall få välja församlingstillhörighet.

Stockholm den 16 mars 2000

Susann Torgerson