Församlingens grundläggande uppgift

I varje församling i Svenska kyrkan pågår just nu ett arbete med att formulera en församlingsinstruktion. I den tas bland annat strategier fram för hur arbetet med gudstjänst, undervisning, diakoni och mission ska ske. Kyrkomötet betonar att det är en viktig arbetsprocess och reflektion som sker och att denna måste ske på lokal nivå, i församlingarna. Därför avslogs den motion som efterfrågade en utredning som genomlyser hur församlingar kan utvecklas och få ett ökat deltagande i gudstjänster och kyrklig verksamhet.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Motion till Kyrkomötet 2000:68 av Michael Martinson om församlingens grundläggande uppgift

Kyrkolivsutskottets betänkande 2000:14

Församlingens grundläggande uppgift