2000:44
av Åke Blomqvist
om rätt att välja församlingstillhörighet

KMot 2000:44

Kyrkomötet har vid en rad tillfällen haft att ta ställning till motioner rörande enskilds rätt att själv välja församling och i samtliga fall avslagit sådana yrkanden. Kyrkoordningen har för förtroendevalda nu lämnat en möjlighet att kvarstanna i uppdraget mandatperioden ut.

En ändring av kyrkoordningen som ger möjlighet att välja församlingstillhörighet skall inte motiveras utifrån möjligheten att inneha förtroendeuppdrag. I flera fall torde utträden kunnat förhindras, eftersom motiven för utträdet varit schismer i församlingen, någons uttalande, tidningsrubriker, TV-program etc., men att det samtidigt inte finns någon möjlighet att kvarstanna i Svenska kyrkan utan att tillhöra just den territoriella församlingen. Ibland kan det också handla om att hellre vilja stödja den kyrka och den församling man firar gudstjänst i.

Samhällsutvecklingen är idag sådan att på allt fler områden får den enskilde möjlighet att välja. Svenska kyrkan måste vara med i den processen.

Kyrkostyrelsen bör därför tillsätta en utredning rörande rätt för den enskilde att välja församling. En sådan utredning bör närmare kunna belysa vad som under 90-talet anförts i såväl motioner som yttranden från Läronämnden och utskott respektive undersökningar som exempelvis rapporten Konsten att gå i kyrkan, vari professor Göran Gustavsson avslutningsvis konstaterar: ”Mer än en tredjedel av gudstjänstbesökarna är rörliga. Att man behärskar konsten att gå i kyrkan innebär långtifrån alltid att man också behärskar konsten att tillhöra en församling. Särskilt alarmerande borde det därför vara att det framför allt är bland de yngre gudstjänstdeltagarna som känslan av församlingstillhörighet är låg.”

Mot bakgrund av vad ovan anförts hemställer jag

att Kyrkomötet uppdrar åt Kyrkostyrelsen att tillsätta en utredning om kriterier för och möjlighet för den enskilde att välja församlingstillhörighet.

Huddinge den 15 mars 2000

Åke Blomqvist