Finansiering av praktiklön

Idag skiljer det sig mellan olika stift om studerande vid de kyrkliga utbildningarna (präst, diakon, kyrkomusiker och församlingspedagog) får praktiklön under sin praktik och i så fall hur mycket. Det påverkar rekryteringen till dessa utbildningar negativt och därför kommer Kyrkomötet att se över frågan och vidta åtgärder för att de fyra profilerna i Svenska kyrkan ska behandlas lika. Dessutom ska Kyrkostyrelsen ta fram ett förslag för hur praktiklönen ska kunna finansieras. Kyrkomötet menar att frågan är alltför akut för att invänta resultatet av den översyn av de kyrkliga utbildningarna (ÖSUT) som just nu pågår.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Motion till Kyrkomötet 2000:55 av Lars Eckerdal m.fl. om finansiering av praktiklön för blivande kyrkoarbetare

Kyrkolivsutskottets betänkande 2000:10 Finansiering av praktiklön

Finansiering av praktiklön