2000:55
av Lars Eckerdal m.fl.
om finansiering av praktiklön för blivande kyrkoarbetare

KMot 2000:55

Utbildningsreformen i Svenska kyrkan, som trädde i kraft 1994, eftersträvar i utbildningsprocessen en likhet mellan de fyra yrkesprofilerna – diakon, församlingspedagog, kyrkomusiker och präst. Reformen har inneburit en positiv form för en gedigen förberedelse för utbildning och tjänst. Ur rekryteringssynpunkt har emellertid de ekonomiska villkoren på ett olyckligt sätt kommit att styra vilka personer som har möjlighet att utbilda sig till tjänst.

Ett avgörande moment i utbildningsvägen är den tre månaders handledda församlingspraktik som skall ge behörighet till att söka profilutbildning. Det ligger på stiftets ansvar att anvisa praktikplats, tillhandahålla handledare och godkänna genomförd praktik.

Blivande präster erhåller från stiften praktiklön och till handledaren utgår ett arvode. För övriga profiler utgår det praktiklön endast i vissa stift. Olikheterna mellan stiften kan medföra att de studerande söker sig till det stift som ger praktiklön.

Praktiken berättigar inte till studiemedel och det finns idag inte heller några självklara stipendier att söka för ändamålet. Till skillnad från blivande präster får de blivande diakonerna och församlingspedagogerna själva bekosta sin tre månaders förpraktik – ett inkomstbortfall på ca 30-35 000 kronor netto för den som begär tjänstledigt från ett arbete.

Denna praktiks finansiering har alltså blivit av avgörande betydelse för vilka som kommer att gå vidare till profilskola. Problemet som från början syntes vara av ekonomisk karaktär har allt tydligare blivit ett rekryteringsproblem och ett jämställdhetsproblem.

Män och kvinnor med försörjningsansvar har uppenbara svårigheter att skaffa sig den behörighetsgivande praktiken. Medelålders kvinnor med tryggad försörjning är den grupp som har lättast att gå in under de rådande villkoren.

Vi vill understryka vikten av att stiften skall kunna ta vara på de personer som har en tydlig kallelse till kyrkans tjänst och stödja dem på ett adekvat sätt. Vi finner det inte rimligt att ekonomisk status och trygghet skall vara avgörande för utbildning i kyrkan. Vi tror att Gud kallar utifrån andra utgångspunkter.

Mot bakgrund av ovan anförda hemställer vi

1. att Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att vidta åtgärder så att de fyra profilerna i Svenska kyrkan behandlas lika då det gäller praktiklön, och

2. att Kyrkomötet beslutar att ur tillgängliga medel för den nationella nivån finansiera ovanstående praktikperiod.

Göteborg den 13 mars 2000

Lars Eckerdal Hans-Olof Hansson