Främjande av en reformatorisk process

Det finns ingen anledning att åter påbörja ett tidsbegränsat bekännelsearbete. Däremot är det angeläget att genom självprövning ständigt söka efter nya uttrycksformer. Det ansåg Kyrkomötet, som därmed avslog en motion där motionärerna ville att Kyrkomötet skulle avsätta resurser för att under en femårsperiod främja en reformatorisk process i Svenska kyrkan, där bland annat Bibelns och Svenska kyrkans bekännelseskrifter och budskap i vår tid aktualiserades.

1983-1993 pågick ett bekännelsearbete inom Svenska kyrkan som tog sin utgångspunkt i Svenska kyrkan som evangelisk-lutherskt trossamfund. Arbetet avslutades under Svenska kyrkans jubelår 1993, 400 år efter Uppsala möte 1593.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Motion till Kyrkomötet 2000:41 av Fredrik Sidenvall och Per-Anders Grunnan om främjande av en reformatorisk process

Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande 2000:14 Främjande av en reformatorisk process

Främjande av en reformatorisk process