Etiska kapitalplaceringar

Både Kyrkostyrelsen och Kyrkofondens styrelse arbetar idag aktivt med frågan om etiska kapitalplaceringar. Därför har Kyrkomötet beslutat att avslå de två motioner som vill att Svenska kyrkan ska ta fram en placeringspolicy respektive etiska riktlinjer för aktieinnehav.

Exempelvis pågår ett projektarbete på nationell nivå om aktieförvaltning med etisk placering

som bl a ska ta fram långsiktigt hållbara kriterier. Kyrkofonden har också i mars 2000 beslutat att tillsätta ett Svenska kyrkans etiska råd för finansiella frågor som ska fungera som en resurs för alla kapitalförvaltare i Svenska kyrkan.

För Svenska kyrkan på nationell nivå finns idag en antagen finans- och valutapolicy som innehåller etiska, moraliska och ideella kriterier. Kyrkofonden har också en egen placeringspolicy.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Motion till Kyrkomötet 2000:7 av Åke Blomqvist och Åke Bendix om policy för etiska placeringar m.m.

Motion till Kyrkomötet 2000:27 av Ingrid Emanuelson om etiska riktlinjer för aktieinnehav

Ekonomi- och egendomsutskottets betänkande 2000:2 Etiska kapitalplaceringar

Etiska kapitalplaceringar