2000:41
av Fredrik Sidenvall och Per-Anders Grunnan
om främjande av en reformatorisk process

KMot 2000:41

När Kyrkomötet nu samlas i Uppsala påminner det oss om det förpliktande arv som vår kyrka äger i Upsala mötes beslut av år 1593. Detta innebar ju ett avgörande genombrott för den reformatoriska processen. Där fastslogs att i Svenska kyrkans församling skall bli lärt, trott och bekännt att ”then helga skrift af den helga anda sitt ursprung hafver och inneholler fullkomligen alt thett, som den christelige lärdom och Gudh then alzvåldigste och vår salighet, sampt gode gärninger och dygder tillkommer”.

Vidare deklarerade man där sin vilja att hålla sig till den Apostoliska, Nicenska och Athanasianska trosbekännelsen och den oförändrade Augsburgska trosbekännelsen. Dessa sinsemellan kongeniala och energiladdade kraftkällor kom sedan att forma Svenska kyrkan och det svenska folkets tro och liv under århundraden.

Entropi kallas den princip inom termofysiken som innebär att en kropp som inte tillföres ny kraft till slut får samma temperatur som sin omgivning. Det blir allt mer uppenbart att Svenska kyrkan drabbats av en andlig entropi – kroppen kallnar i en sekulariserad miljö när vi inte hämtar kraft och vägledning från Guds ord och bekännelsen.

En reformatorisk process är det bara den Helige Ande som kan verka, men Gud verkar genom yttre jordiska ting och människor. Därför har Kyrkomötet en uppgift att som Svenska kyrkans högsta beslutande församling besluta om sådana åtgärder som på bästa möjliga sätt kan främja en sådan reformatorisk process, så att vår kyrka på nytt kan bli vad hon redan är i sin bekännelse.

Kyrkans stora resurser på nationell nivå skulle under en femårsperiod kunna inriktas på ett genomgripande bekännelsearbete som skulle inspirera och vägleda arbetet på församlings- och stiftsnivå. Intentionerna i detta arbete skulle inte vara att genom projektion och omtolkning pressa vår tids allmänna idégods på Bibeln och vår historiskt framvuxna bekännelse utan tvärtom att lyhört, ödmjukt och öppet, ur dessa källor där Gud den Evige talar till sin kyrka, hämta förnyad kraft och vägledning som kan reformera vår kyrka och berika vår samtid med de sanningar och löften som Gud vill uppenbara för alla människor.

För Kyrkomötets del skulle denna process mynna ut i att kyrkoordningen fick prövas och revideras utifrån Skriften och bekännelsen.

Då det nu är tydligt fastslaget att Svenska kyrkan är ett evangelisk-lutherskt trossamfund betyder det ofrånkomligen att den demokratiska processen inom kyrkan är underställd Kyrkans tro och lära som är förpliktande för oss alla.

Att tänka fritt är stort, att tänka rätt är större.

Med hänvisning till ovanstående hemställer vi

1. att Kyrkomötet avsätter och prioriterar resurser under till en början en femårsperiod med början 2001 för att främja en reformatorisk process i Svenska kyrkan,

2. att Kyrkomötet uppdrar åt Kyrkostyrelsens att därvid anlita kunniga teologer från Sverige och från andra lutherska kyrkor som på ett kongenialt sätt aktualiserar Bibelns och bekännelsens texter och budskap i vår tid,

3. att Kyrkomötet uppdrar åt presidiet att tillse att ledamöterna har tillgång (ett personligt exemplar var) till Svenska kyrkans bekännelseskrifter och ges kunnig vägledning in i dessa texter,

4. att Kyrkomötet uttalar att, när kunskap finns, en revision av kyrkoordningen skall genomföras utifrån Bibeln och bekännelsen.

Frillesås och Sankt Petersburg den 16 mars 2000

Fredrik Sidenvall Per-Anders Grunnan