Det fortsatta arbetet med kyrkoordningen

I det fortsatta arbetet med kyrkoordningen beslutade Kyrkomötet att huvudprincipen ska vara att det inte görs sakliga förändringar i kyrkoordningen vid flera tillfällen under en mandatperiod. Vissa smärre justeringar och direkta felaktigheter ska dock rättas löpande under mandatperioden, vilket Kyrkomötet beslutade att göra. I ärendet fanns även ett par motioner som bland annat tog upp behovet av ett fungerande register för kyrkoordningen. Kyrkomötet ansåg att förslaget i sak var bra men var mer ett verktyg till kyrkoordningen och var upp till de enskilda förlagen att ta fram. En annan motion ville genomföra en översyn och förenkla kyrkoordningen. Detta ansåg Kyrkomötet dock vara för tidigt då kyrkoordningen bara har gällt sedan 1 januari 2000.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Motion till Kyrkomötet 2000:71 av Yngve Kalin om det fortsatta arbetet med kyrkoordningen

Motion till Kyrkomötet 2000:74 av Carina Etander Rimborg om register till kyrkoordningen

Motion till Kyrkomötet 2000:47 av Staffan Holmgren om förenklat regelverk för Svenska kyrkan

Kyrkorättsutskottets betänkande 2000:1 Det fortsatta arbetet med kyrkoordningen