Den samiska befolkningens identitet i Svenska kyrkan

Kyrkostyrelsen fick i uppdrag att verka för att det i samtliga kyrkliga grundutbildningar, profilutbildningar och fortbildningar sker ett aktivt lärande omkring samerna som urbefolkning i Sverige. Kyrkomötet har också beslutat att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att utreda vilka möjligheter det finns för att underlätta den samiska representationen i de kyrkliga organen på alla nivåer.

Dessutom uttalade Kyrkomötet sitt stöd för att det under det kommande året firas regionala gudstjänster som präglas av försoning och upprättelse.

Motionärernas önskan om att verksamhetsområdet Samiskt kyrkoliv skulle få ytterligare medel för det administrativa arbetet avslogs eftersom verksamhetsområdet redan i den ordinarie budgeten fått ytterligare 500.000 kronor för sin verksamhet.

Sedan 1996 finns Svenska kyrkans samiska råd som bland annat ska främja den samiska kulturens egenart och dess uttryck i kyrkolivet, och särskilt uppmärksamma de samiska språkens ställning i gudstjänst och andaktsliv.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Motion till Kyrkomötet 2000:32 av Karl-Johan Tyrberg m.fl. om den samiska befolkningens identitet i Svenska kyrkan

Kyrkolivsutskottets betänkande 2000:8 Den samiska befolkningens identitet i Svenska kyrkan

Den samiska befolkningens identitet i Svenska kyrkan