Ekumeniskt nattvardsfirande

En inbjudan till ekumeniskt nattvardsfirande ska vara väl förankrad i församlingen. Det är skälet till att det i Kyrkoordningen finns bestämmelser om samråd med övriga präster i församlingen inför ett ekumeniskt nattvardsfirande samt att kyrkoherden ska ge sitt medgivande innan en präst medverkar vid ekumeniskt nattvardsfirande.

Motionären önskade en förenkling av reglerna så att kyrkoherden får inbjuda präst/pastor från annat samfund utan samråd med övriga präster och kyrkorådet, samt att präster i Svenska kyrkan får biträda vid nattvardsgudstänst i annat kristet samfund utan kyrkoherdens medgivande.

Detta avslog dock Kyrkomötet som påpekar att delaktiget från hela församlingen är viktig vid ekumeniska samtal och hela församlingen bör få möjlighet att vara med i planering och förberedelser av ekumeniska gudstjänster. Reglerna bör ses som en tillgång och inte som ett hinder för ekumeniken.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Motion till Kyrkomötet 2000:52 av Urban Gibson om ekumeniskt nattvardsfirande

Gudstjänstutskottets betänkande 2000:3 Ekumeniskt nattvardsfirande