2000:47
av Staffan Holmgren
om förenklat regelverk för Svenska kyrkan

KMot 2000:47

Både inom och utom Svenska kyrkan inväntades relationsändringen med förhoppningen att regelverket för kyrkan avsevärt skulle förenklas. Kyrkoordningen kom i stället att i stort bli en spegling av kyrkolagen och andra tidigare kyrkliga lagar.

Det märks inte bara på det stora antalet paragrafer i kyrkoordningen utan också på en fortsatt hög detaljeringsgrad som redan inneburit åtskilliga tolkningsproblem. På vissa områden innebär kyrkoordningen en ökad byråkratisering. Hit hör reglerna för anställning av präster och diakoner. Mest märkbart är det vad avser diakonanställningar.

Kyrkoordningen bygger helt på att alla känner en lojalitet mot regelverket eftersom några sanktioner vid överträdelser inte finns i systemet. Lojaliteten förutsätter i sin tur att det skapas en legitimitet på olika nivåer för de gällande bestämmelserna. Det finns redan anledning att ifrågasätta om den eftersträvade legitimiteten uppnåtts eller har förutsättningar att uppnås.

Även för trossamfundet grundläggande och väsentliga bestämmelser riskerar att få minskad efterlevnad om regelverket är så omfattande att det inte uppfattas som rimligt utifrån den nya organisation Svenska kyrkan fått.

Kyrkostyrelsen bör därför tillsätta en utredning med uppgift att framlägga förslag till förenklingar och avregleringar på väsentliga områden inom kyrkoordningen. En sådan avreglering skulle minska enhetligheten inom vissa områden, men skulle förmodligen samtidigt medföra ökad legitimitet och efterlevnad av de för trossamfundet väsentliga delarna av kyrkoordningen.

Mot bakgrund av det ovan anförda hemställer jag

att Kyrkomötet beslutar uppdra åt Kyrkostyrelsen att genomföra en översyn av kyrkoordningen, med syfte att väsenligt avreglera och förenkla regelverket för Svenska kyrkan.

Mölnlycke den 14 mars 2000

Staffan Holmgren