Behandling av lärofrågor och biskoparnas ställning i Kyrkomötet

Innan Kyrkomötet ska besluta i vissa väsentliga lärofrågor ska Läronämnden, som består av stiftens biskopar och åtta andra ledamöter valda av Kyrkomötet, yttra sig. För att Kyrkomötet ska kunna bifalla ett ärende som Läronämnden avstyrkt krävs att två tredjedelar av Kyrkomötets ledamöter bifaller förslaget. I en motion föreslogs att det ska krävas fem sjättedelars majoritet för bifall, men denna förändring avslogs av Kyrkomötet.

Inför beslutet om ny kyrkoordning för Svenska kyrkan som fattades 1999 gjordes en rad olika utredningar, bland annat om biskoparnas ställning i Kyrkomötet. Kyrkomötet beslutade att biskoparna ska ha närvaroplikt vid Kyrkomötets sammanträden, rätt att delta i överläggningarna och få framställa förslag. Däremot får de inte delta i omröstningarna. Detta är en viktig symbolfråga för Kyrkomötets ställning som Svenska kyrkans högsta beslutande organ, där inga självskrivna ledamöter ska finnas, utan alla ska vara valda. Kyrkomötet avslog därför motionen som ville att även bioskoparna ska vara fullvärdiga ledamöter med rösträtt och såg ingen anledning att ompröva beslutet från 1999.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Motion till Kyrkomötet 2000:3 av Yngve Kalin och Per Lindberg om kyrkoordningens föreskrifter om behandling av lärofrågor

Motion till Kyrkomötet 2000:51 av Urban Gibson om biskoparnas ställning i Kyrkomötet

Motion till Kyrkomötet 2000:63 av Martin Cruce om biskoparnas rösträtt i Kyrkomötet

Organisationsutskottets betänkande 2000:4 Behandling av lärofrågor och biskoparnas ställning i Kyrkomötet