Avgifter och clearing vid vissa kyrkliga handlingar

Kyrkomötet har beslutat tillsätta en utredning som ska genomlysa frågor om avgifter och clearing för de kyrkliga handlingarna. Först därefter kan man ta ställning till om de nuvarande reglerna ska ändras, vilket framförts som krav i tre olika motioner.

Idag är dopet gratis för den som döps oavsett om man döps i sin hemförsamling eller i någon annan församling. Dopet kostar däremot alltid församlingen något (lön för präst och musiker, uppvärmning av kyrka etc), och detta får församlingen idag ingen ersättning för om den som döps tillhör en annan församling. Då vissa kyrkor är mer populära än andra som dopkyrkor kan detta bli ekonomiskt kännbart för vissa församlingar, och idag finns inget obligatoriskt system som kompenserar de populära kyrkorna och församlingarna. Man säger att det saknas ett obligatoriskt clearingsystem. Detta saknas även för konfirmation och vigsel. Dock finns en frivillig clearing för dop och vigsel som vissa församlingar anslutit sig till. För begravning finns obligatorisk clearing.

Konfirmation är kostnadsfri i den egna församlingen, men kan kosta om man väljer att konfirmera sig i en annan församling. Vigsel är kostnadsfri om den sker i någon av de församlingar som makarna tillhör. Annars får församlingen ta ut en avgift. Motionärerna anser i princip att alla de kyrkliga handlingarna ska vara kostnadsfria för den som tillhör Svenska kyrkan, oavsett i vilken kyrka och församling man väljer att ha dop, konfirmation, vigsel och begravning.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Motion till Kyrkomötet 2000:18 av Erna Arhag om obligatorisk clearing vid dop

Motion till Kyrkomötet 2000:36 av Evert Josefsson om avgifter vid vigsel

Motion till Kyrkomötet 2000:48 av Göran Petterson om obligatorisk clearing för dop

Ekonomi- och egendomsutskottets betänkande 2000:4 Avgifter och clearing vid vissa kyrkliga handlingar