Behov av balanserad makt

I en motion föreslås ökade möjligheter att överklaga beslut i personalfrågor. Kyrkomötet anser att den nuvarande ordningen räcker, eftersom det är samma som gäller i samhället i övrigt. Kyrkomötet avslår därför motionen samt även det särskilda förslag som lades fram under överläggningen. Utskottet som har utrett frågan framhåller dock vikten av utbildning inom arbetsrätts- och arbetsmiljöområdet så att det finns rutiner för att hantera bland annat frågor om missbruk, mobbning, våld, utbrändhet och kränkande särbehandling.

Skrivelse/Motion

Motion till Kyrkomötet 2005:87 av Ingrid Emanuelson och Rune Entelius om behovet av balanserad makt

Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande 2005:10 Behov av balanserad makt

Behov av balanserad makt