Behörighetsprövning av oberoende part

I en motion ifrågasätts det lämpliga i att domkapitlet själv prövar anmälningar mot präster och diakoner som är ledamöter i domkapitlet. Denna så kallade behörighetsprövning skulle, enligt motionären, kunna göras av en oberoende part som Svenska kyrkans överklagandenämnd. Kyrkomötet avslår motionen, men ger samtidigt Kyrkostyrelsen i uppdrag att göra en allsidig översyn av problematiken.

Skrivelse/Motion

Motion 2005:10 av Christina Odenberg om prövning av ledamöter och ersättare i domkapitlet.

Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande 2005:3 Behörighetsprövning av präst eller diakon som är ledamot i domkapitel.

Behörighetsprövning av präst eller diakon som är ledamot eller ersättare i domkapitlet.

FöregåendeInnehållsförteckningNästa