Begravningsverksamheten

Ersättning för vissa begravningskostnader skiljer sig åt mellan de kyrkliga huvudmännen. Då de kostnader som är aktuella är av inomkyrklig natur bör de inte regleras genom begravningsavgiften. Därför avslår Kyrkomötet ett sådant förslag.

Begravningen av mänskliga kvarlevor från framförallt rasbiologisk forskning är en fråga som bör sättas in i ett vidare perspektiv. Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att aktivt bevaka den.

De begravningsombud som nu tjänstgör är utsedda t.o.m. år 2006. En utvärdering av verksamheten kommer att ske. Därför avslår Kyrkomötet en motion i ärendet.

Skrivelse/Motion

Motion till Kyrkomötet 2005:6 av Åsa Ek

Om kostnaden för transport vid begravning

Motion till Kyrkomötet 2005:85 av Juhani Rantanen om kristlig begravning av mänskliga kvarlevor efter den s.k. rashygieniska forskningen