Begravningsavgift

I två motioner föreslås att begravningsavgiften ska särredovisas från kyrkoavgiften så att den blir tydlig för alla. Kyrkomötet delar denna synpunkt och bifaller motionerna.

Däremot anser Kyrkomötet inte att begreppet begravningsavgift ska ändras till kyrkogårdsavgift och beslutar att avslå en motion i frågan.

Slutligen föreslås i en motion att Kyrkostyrelsen skall verka för att begravningsavgifterna blir lika i alla kyrkliga enheter inom en kommun. Det är dock svårt att motivera en förändring av den kyrkliga strukturen för att förverkliga ett förslag som detta. Därför beslutar Kyrkomötet att avslå motionen.

Skrivelse/Motion

Motion till Kyrkomötet 2005:7 av Staffan Holmgren och Key Lundegård om separat begravningsavgift

Motion till Kyrkomötet 2005:23 av Börje Gustafsson om ändring av begreppet ”begravningsavgift”

Motion till Kyrkomötet 2005:31 av Tomas Forsner om separat begravningsavgift för kyrkotillhöriga